Reklama
 
Blog | Victor Neckar

Arrivederci Roma

Když jsem ho poprvé viděl byl zaprášený, sešlý a měl omakaný vous.  Byl špinavý jako by se 500 let nemyl. Pak seděl pod lešením za plachtou. Není to dlouho co prošel rehabilitací a tak jsem se docela těšil na návštěvu.

Věhlasný rohatý Mojžíš stojí, přesněji řečeno sedí, v basilice San Pietro in Vincoli (Svatého Petra v řetezech).  Jakámpak basilica, zvenčí  budova nevypadá ani jako kostel.  Když je otevřeno, tak je zde dost turistů a venku u vchodu vždy žebrá několik cikánek. 

V minulém století, Freud byl touto sochou natolik fascinován, že na téma Mojžíš nejen napsal  několik esejí ale i celou knihu.  Tento Mojžíš  byl a stále je velmi  populární u umění milujících a  pověrčivých židovských turistek z Ameriky. Pohladit mu vousy a zatahat ho za palec u nohy prý přinese hodně stěstí a peněz. 

Jak se ale ukázalo, navštěva nebyla vůbec jednoduchá.  V Eterním městě jsou tisíce historických budov, kostelů, kaplí ale každý objekt má jinou návštěvní dobu.  Na dveřích je většinou cedule, „aperto/orario“ udávající, kdy je otevřeno. Tyto hodiny se ale zásadně nedodržují a slouží pouze jako náznak.

Můj problém byl, že čas k návštěvě jsem měl jenom v poledne nebo pozdě odpoledne. První návštěva v poledne  byla neúspěšná.  Na schodech neseděly cikánky, nikde žádní turisté, bylo zavřeno.  Z cedule na dveřích jsem se dozvěděl, že otvírací doba je 9:00-12:00 a 15:00-18:00.  Zkusil sem to znovu později odpoledne.  Odpoledne v půl šesté jsem byl na via Cavour odkud na piazzu, kde je  kostel, vede dost nepřívětivé schodiště v tunelu. Bral jsem dva schody najednou. Byl jsem skoro na konci a viděl náměstíčko i kostel. Na schodech před kostelem neseděly cikánky a tudíš bylo zase zavřeno.

Ale do třetice všeho dobrého.  O dva dny později jsem byl úspěšný.  Na schodech seděla žebrající cikánka a bylo otevřeno.  Samou radostí jsem jí do misky hodil 2 eura a stál jsem před Mojžíšem.  Pohled to byl nádherný.  Nejen zářil čistotou  ale měl i upravený vous a opravený palec.  Vypadal jako by ho Michalangelo dokončil jenom před týdnem. Celé mramorové sousoší, kde sedí je ale dnes za zábradlím a nejde ho osahávat.  Je to škoda, neboť chudé cikánky ho nemohou pohladit a mít štěstí.

Poslední dobou celá roma populace v Římě nemá moc štěstí.  Po pádu komunismu město postupně padlo do obležení ilegálních cikanských táborů a peněženky turistů padaly do rukou kapsářů.  Situace byla taková, že japonská televize přiletěla do Ŕíma udělat pořad, proč tolik jejich turistů se stává obětí kapsářů, respektivně  jejich elektronika a peněženky.  Při natáčení pořadu kameraman a režizér také patřičně přišli o peněženky. Psali o tom i v Corriere della Sera.

Politici se rozhodli, že kapsářství není ve prospěch turistického ruchu a po zádech všech cikánů se začali šplhat za hlasy voličů.  Ilegální tábory nechali zbourat a cikány vyhostili ze země.  I ve Francii měli stejný „cikánský problém“ a učinili podobně.  Zatím co se dnes v mediích dohadují zda s tímto „geniálním“ nápadem první přišel Berlusconi nebo Sarkozy, cikáni odsunuti z Říma se přesunuli do Paříže a ti z Paříže zase do Říma.

I mně nastal čas opustit Řím a říci nashledanou.  Vlak uhání směr Fiumicino (letiště) a skrz bambusové rákosí ani není vidět místo, kde dříve byl jeden z ilegálních táborů. Dveře vedoucí do následujícího vagónu se otvírají a objevuje se cikán s harmonikou a cikáně s kelímkem.  Cikáně strká prázdný kelímek od McDonalda cestujícím pod nos. Také mu dávám euro s nadějí, že harmonikář zahraje něco hezkého, italského, třeba „Arrivederci Roma“.  Byl jsem zklamán. Musel to být cikán z Bulharska.  Zahrál jenom pár akordů z „Večerů pod Moskvou“ a k tomu ještě hrozně falešně.

 

Reklama